10 maart 2021

Elia Group opnieuw opgenomen in BEL 20-index

Op maandag 22 maart 2021 maakt Elia Group opnieuw deel uit van de BEL 20. Het bedrijf is sinds 2005 genoteerd op Euronext Brussel en was tussen maart 2012 en maart 2017 al eens opgenomen in de BEL 20.

Deze terugkeer bewijst dat de markt vertrouwen heeft in onze groei en strategie.

Elia Group is actief in elektriciteitstransmissie en zorgt permanent voor het evenwicht tussen productie en verbruik. Het bedrijf heeft filialen in België (Elia) en Duitsland (50Hertz) en voorziet 30 miljoen eindgebruikers van elektriciteit. Het is een van de vijf grootste transmissienetbeheerders in Europa.

Het afgelopen jaar heeft Elia Group €337,4 miljoen geïnvesteerd in haar infrastructuur in België (en €715,9 miljoen in Duitsland) om een betrouwbaar en duurzaam energiesysteem uit te bouwen. In de komende vijf jaar zullen deze investeringen oplopen tot €7,9 miljard (€3,2 miljard in België) om de energietransitie waar te maken en het hoofd te bieden aan de ambities en uitdagingen van morgen.

Elia Group is een beursgenoteerde holding met als belangrijkste aandeelhouder de gemeentelijke holding Publi-T, met een participatie van 44,83%. Dit toont de sterke maatschappelijke verankering en rol van de Elia Group, die in het belang van de samenleving werkt.

De BEL 20-index bevat de Belgische bedrijven die op Euronext Brussel genoteerd zijn en die de grootste vlottende beurskapitalisatie hebben waarvan de aandelen voldoende liquide zijn en waarvan minstens 15% van het personeel in België werkt. De samenstelling van de BEL 20-index wordt jaarlijks in maart herzien.

Yannick Dekoninck
Head of Capital Markets